Translate

Freitag, 24. August 2018

Néger szelet


Csupahab és csupacsoki Néger kocka receptjére akadtam rá édesanyám süteményes füzetében. Tartom a kezemben a megsárgult lapú füzetet és most is fülembe cseng a hangja, amint lágy, meleg hangján felolvassa a receptet Karácsony vagy más ünnep előtt. Behunyom a szemem, megjelenik előttem az ünnepi asztal, érzem a fenyő illatát, a konyhából áradó finom illatot, hallom a pattogó tüzet a kályhában. A szobában plafonig érő karácsonyfa szaloncukorral, díszekkel, kint hideg, zúzmarás tél, minden fehérbe öltözve. Kedves emlékek, boldog gyermekkor...
Mindenki ezen a néven ismeri ezt a régi vendégváró süteményt, szerintem mára elavult elnevezés. Könnyű elkészíteni, nagyon finom a tésztája is, omlós, puha. Ha van fennmaradt tojásfehérje, azt is adjuk a többihez, így még vastagabb lesz a tojáshab. 
Hozzávalók a tésztához:
  • 4 tojássárgája
  • 10 dkg vaj vagy margarin
  • 20 dkg cukor
  • 2 dkg cukrozatlan kakaó
  • 2 dl tej
  • 1 csomag sütőpor
  • 20 dkg liszt
Tojáshab:
  • 4 tojásfehérje
  • 20 dkg cukor
  • fél citrom leve
Eredeti csokimáz:
  • 3 evőkanál kakaó
  • 3 evőkanál cukor
  • 3 evőkanál víz
  • 7 dkg vaj
Vagy egyszerűbb csokimáz:
  • 10 dkg étcsoki (vízgőz felett felovasztani a vajjal)
  • 7 dkg vaj
  • 2 csepp étolaj (hogy ne töredezzen a máz szeletelés közben)
Elkészítése:

1. A tojássárgáját habosra kikavarjuk a vajjal és cukorral, hozzáadjuk a tejet. 
2. A lisztet összekeverjük a kakaóval és sütőporral, majd a habos masszához szitáljuk, összekeverjük.
Papírral bélelt tepsibe öntjük és előmelegített sütőben180 fokon kb. 25-30 perc kisütjük. 
3. Amíg sül, gőz felett verjük keményre a tojásfehérjét a cukorral és citrom levével. A cukrot apránként adjuk a habhoz (három részből). 
4. Amikor a tészta megsült rögtön simítsuk rá a habot és tegyük vissza a sütőbe, 50 fokon 10-15 percre, amíg a hab teteje megszárad. 
5. A csokimázhoz keverjük össze a vizet, kakaót és főzzük fel, majd a tűzről levéve keverjük hozzá a vajat. Azonal kenjük a hab tetejére. Hagyjuk megszáradni és szeleteljük.  
U.I.
Én dupla mennyiségű tojásfehérjét (8) és cukrot (40 dkg) használtam, vastagabb lett a hab. A fennmaradt 4 tojássárgájából finom vanília mártást készítettem. Fél liter tejet felforraltam egy vaníliarúd kikapart belsejével (lehet vaníliás cukorral helyettesíteni). Kikavartam a tojássárgáját 2 kanál cukorral ( nem túl édes mártás, de a kalács elég édes és együtt jó) és a tejhez öntöttem. Visszatettem és 1-2 percig kavargatva főztem. A kihűlt mártás besűrűsödik.
A kisült tésztát vékonyan lekenhetjük jóízű lekvárral, pl. barack, málna vagy eper. Ezután a tojáshab jön. Száradás után a csoki máz. 

                                                                  Jó étvágyat!


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen