Translate

Samstag, 12. September 2020

Szilvás kelt kalács vanília mártással / Zwetschgen-Rohrnudeln mit Vanillesosse

 

Idén a nyarat szülőfalumban töltöttem. Három csodálatos hónap a szüleim vidéki házában a hatalmas kerttel, fákkal, madárcsicsergéssel és hatalmas csenddel. (Egy valódi krályság! nekem.) Persze pörögtem reggeltől estig és a konyhában is kivettem a részem. Jó is volt sütni, főzni, főleg a gyerekeket  kényeztetni finom falatokkal. A kánikulában is sűrűn bekapcsoltam a sütőt és gyorsan meggyúrtam a tésztát. Amíg kelt a tészta kigondoltam mi is süljön belőle. A kertben szedtem néhány szilvát, kimagoztam és már készült is a délnémetrszágban klasszikusnak számító szilvás bukta. Nagyon finom, foszlós lett, vaníliás krémet is csináltam hozzá. Isteni illata volt a fahéjas-szilvás kalácsnak. A tepsim kicsit nagy volt a 12 szilvás gombócnak, "igazából" jobban össze kellett volna, hogy érjenek. Barna cukrot használtam, meg is látszik a tepsi alján. Próbáljátok ki ti is, valóban megéri!

Hozzávalók (12 darab):

Tészta:

  • 500 g liszt
  • 1 kocka friss élesztő (kb.42g)
  • 20 g cukor
  • 250 ml langyos tej
  • 1 csomag vaníliás cukor
  • 1 tojás
  • csipet só
  • 1/2 citrom héja
  • 50 g ovasztott vaj
Töltelék:

  • 12 nagyszemű szilva
  • 100 g cukor
  • 1-2 teáskanál fahéj
  • 100 g olvasztott vaj
  • 50 g hideg vajdarabkák

Vaníliás mártás:

  • 250 ml tej
  • 250 ml tejszín
  • 1 vaníliarúd vagy vanília kivonat
  • 5 tojássárgája
  • 60 g cukror

Elkészítés:

1. A lisztet tálba szitáljuk, közepén bemélyedést csinálunk és belemorzsoljuk az élesztőt. Hozzáadjuk a cukrot és kevés langyos tejet. Kicsit összekeverjük, letakarjuk és meleg helyen kb. 15 percig hagyjuk állni. 

2. Adjuk a tésztához a maradék langyos tejet, a tojást, sót, citrom reszelt héját (előzőleg jól mossuk meg és töröljük szárazra.), az olvasztott vajat (ne legyen meleg) és gyúrjuk össze. Amikor már szép sima a tészta, takarjuk le egy tiszta ruhával és kb. 60 percig hagyjuk kelni.

3. A megkelt tésztát egy kissé lisztes felületen osszuk el 12 részre, mindegyikből gyúrjunk kis gombócokat és pár percig hagyjuk pihenni. Nyújtófával nyőjtsuk ki, vagy a kezünkkel lapítsuk szép kör alakúra

4. A szilvát mossuk meg, magvazuk ki. Egy 30x20 cm magasabb falú tepsit kenjük ki vajjal kicsit vastagabban. A cukrot keverjük össze a fahéjal. A vajat olvasszuk fel.

5. Mindegyik kinyujtott, kerek tésztára tegyünk egy szilvát. A tésztával fogjuk körbe a tésztát és a közepén nyojuk jól össze, hogy sütés közben ne nyiljon szét. Mindegyok gombócot merítsük el az olvadt vajban, és kb 3/4 részét mártsuk meg  a cukros fahéjban. 

6. Tegyük a tepsibe úgy, hogy a cukros rész legyen alul. Mindegyik gombóc mellett hagyjunk kis helyet, mert meg fog kelni. A tepsit takarjuk le és 30 percig meleg helyen hagyjuk pihenni. 

7. A sütőt melegítsük be 180 fokra, a légkeverős sütőt 160 fokra. A megmaradt fahéjas cukrot és a hideg vajdarabkákat szórjuk a kalácsra, tegyük az előmelegített sütőbe és kb. 30-35 perc alatt süssük készre. Nagyon finom vaníliás mártással.  

8. A mártáshoz forraljuk fel a tejet, tejszínt, a vaníliarúddal. A tojássárgáját krémes keverjük a cukorral. A felforralt vaníliás tejet/tejszínt vékony sugárban adjuk a tojásos masszához és mérséket hőn krémes állagúra keverjük. Nem szabad főzni! Végül egy szitán szürjük át és osszuk el a tányérokra, majd a mártás közepére tegyünk egy-egy szilvás kalácsot. Szórjuk meg porcukorral.

                                                                Jó étvágyat!












 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen