Translate

Dienstag, 1. November 2016

Illatos foszlós fonottkalács

Ki ne emlékezne a finom foszlós fonott kalácsra, amilyet csak nagyanyáink, édesanyáink tudtak sütni vasárnapokon és ünnepnapokon. Mindenszentek és halottak napján mindig ilyen kalácsot sütött anyukám és megvendégelte a családot, rokonságot, akik a temetőlátogatás után betértek hozzájuk egy kis pihenőre. Most is érzem az ízét, azt hiszem azóta nem is ettem olyan finomat. Amióta már csak a szívemben él és csak akkor látom, ha lehunyom a szemem, megpróbálok a nyomában maradni, a receptjei szerint sütök kisebb-nagyobb sikerrel. Ma is sütöttem. Nagyon finom, kívül ropogós, belül foszlós lett.
Dupla mennyiséget vettem. Egy sima fonott lett belőle és egy sült szalonnakockával.
Hozzávalók egy adag fonott kalácshoz:
  • 500 g liszt
  • 2 kávéskanál só
  • 25 g friss élesztő
  • 1 kávéskanál cukor
  • 75 g nagyon puha vaj
  • 3 dl langyos tej
  • 1 tojás
A tetejére:
  • 1 tojássárgája
  • 1 dl tej
A szalonnás változathoz:
  • 200 g szalonna 1 cm kockára vágva
  • 1/2 kávéskanál só
Elkészítése:
1. A lisztet egy tálba szitáljuk, közepén bemélyedést csinálunk és belemorzsoljuk a friss élesztőt. Ráöntjük a langyos tejet, hozzáadjuk a cukrot és kissé összekeverjük a liszttel. Felfuttatjuk az élesztőt.
2. Hozzáadjuk a tojást, a puha vajdarabokat, a sót és egy főzőkanállal jól kidolgozzuk legalább 10 percig. Amikor már hólyagosodni kezd, akkor jó. Cipót formálunk belőle, kicsit meghintjük liszttel és a tálban letakarjuk egy tiszta konyharuhával. 1 óráig hagyjuk kelni meleg helyen.
3. Egy gyúrólapot kissé lisztezzük meg, a tésztát osszuk el két egyenlő részre. Egyenként 70 cm hosszú rúddá hengereljük melyeknek a végeik vékonyabbak, mint a közepe. A rudakat tegyük egymásra keresztbe és fonjuk össze. Így:
4. A tepsit zsírozzuk ki, fektessük bele a kalácsot, kenjük meg a tej és tojássárgája keverékével és hagyjuk meleg helyen 30 percig kelni. Ezután kenjük be ismét a kalácsot a tej és tojássárgája keverékével. Tegyük előmelegített sütőbe 200 fokon süssük 30-35 percig. A tepsit a sütő alsó részére tegyük. Süssük aranybarnára.
A szalonnás változathoz apró kockára szeljük fel a szalonnát és fél kávéskanál sóval süssük ki. Mivel a szalonna, amelyet én használtam nem volt kellően zsíros, adtam hozzá egy kiskanál zsírt. Aranybarnára pirítottam, majd leszűrtem róla a zsírt. Amikor kihült, hozzáadtam a megkelt tésztához és még egyszer összegyúrta. Aztán ugyanúgy jártam el, mint a sima tésztával. 
                                                   Jó étvágyat!

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen